Beroenden.. Mat, spel och shopping?

Heej alla!

För det första så tänkte jag svara på Mollies kommentar.. : NEJJJ! :O

 

o sen så lovade jag ju att jag skulle prata lite om narkotika.

 

Okej, då vill jag ta upp det vi fått veta av en kille som pratade i skolan.

 

Beroenden kan vara en mängd olika saker;

  • Droger
  • kriminalitet
  • nikotin
  • sex
  • mat
  • spel
  • shopping

 

Då börjar vi med Drogerna. Mannen som pratat på vägga sade att han själv tagit droger.

Han förklarade allt med hjälp av en "lyckolinje," som såg ut ungeför så här:

Vi är alla vid pricken nu, i mitten helt enkelt.

När vi får i oss droger så får vi ett lycko-rus.

Då hamnar vi här:

Den nya svarta pricken är vårt nya humör.

Olyckligtvis så är det bara under tiden vi har drogerna i oss.

När drogerna runnit ur så hamnar vi här:

Vi går tillbaka till medelhumöret, men en bit ifrån det.

Då mår vi alltså sämre än vi gjorde innan det första drogprovet.

Då känner vi att vi måste ha i oss ännu mer, eftersom vi vill vara sådär lyckliga igen.

Men... :

Vi kommer alltså inte hela vägen upp till det lyckliga vi hade innan.

Och då tror jag att ni kan gissa vad som händer när drogerna försvinner ut kroppen...

Eller? :

Det roliga nu är att vi bara kommer längre och längre ifrån medelhumöret.

Och... Behöver jag ens säga mer..?

 

Detta slutar då med att vi tar mer och mer droger per omgång för att komma upp lite längre,

vilket bara slutar med en säker död.

Alltså slutar det med att vi skadar oss själva bara för att komma upp dit där vi var från början...

Olyckligt, men sant.

 

Det är då också ganska svårt att få yngre att förstå sånt här.

Min kompis berättade för någon dag sedan att vi har en riktigt ung kille som säljer droger här i olofström.

Han gick i femte klass när han började med det.

Är inte Det lite överdrivet?!

 

Och att så många unga håller på med sånt här, det är helt sjukt!

Vi behöver bättre förebilder här..

 

Och då drar det oss till vår andra punkt, Kriminalitet.

Visst har vi alla någon gång tagit en liten godisbit bakom ryggen och gått ut ur en affär utan att betala?

Vissa lär sig, andra inte.

De som inte gör det ser detta istället som en slags kick.

Att de måste göra det igen.

Och snart så kommer de känslorna verka svagare, alltså måste man utföra grövre brott,

såsom inbrott och misshandel.

 

Detta slutar då, ja, var tror ni? I fängelset såklart!

 

Vår tredeje punkt är nikotin.

Cigaretter, snus.

Många börjar med detta i tidig ålder, för att verka coolare.

För att få vara med i det populära gänget.

Men detta kommer ni själva bara ångra i framtiden.

Exakt alla vuxna jag känner avskyr sina rök-och snus behov, och har sån ångest över att de inte kan sluta.

Jag är stolt över att jag inte håller på med sånt!

 

Vår fjärde, och intressanta punkt, är sex.

Man kan vara beroende av sex, ja.

Detta leder då till att man har problem att binda sig, man är otrogen, och så uppsöker man ofta sexuella tjänster.

Japp, horor.

 

Och eftersom jag inte har så mycket att tillägga på den punkten, så fortsätter jag med nästa. Mat.

Har ni aldrig känt den känslan, att det är som ett hål i magen? Ett tomt hål?

Att ni måste fylla det tills det nästan spricker?

Och när ni gör det, så fortsätter ni äta ändå.

Då är det som om ni töjer ut hålet, så attt ni måste ha mer mat till det nästa gång.

 

Ett ont svart hål. Ett galaktiskt hål, ingen vet var det kom ifrån.

Ja, man kan vara smal och matberoende. Det är jag.

som tur väl är så är det lättare att bli av med detta beroendet, och det skadar inte ens hälsa lika extremt som droger.

 

Nästa punkt är spel. Alla möjliga olika sorters spel.

Spel om pengar, såsom poker, eller andra spel, datorspel (WoW), playstation, nitendo wii o.s.v.

Man glömmer helt bort allt annat.

Ens hälsaa, hygien, matbehov, törst och mediciner.

Man stänger även ute alla, och man har inte riktigt koll på verkligheten.

Livsfarligt.

 

Den sista punkten är Shopping.

Att man måste ha det nyaste, hela tiden.

Men när man väl får den nyaste mobilen, så hittar man alla felen, och snart så vill man ha den andra och nyare.

Likadant kläder. Att man känner sig som en svikare om man inte köper just den tröjan.

Just den som skriker "Erika! Erika! Erika!! Ta mig!"

Likadant i mataffärer. Man hittar något gott, o sen får man syn på något godare.

Och någon ännu bättre, men det slutar med att man tar alla tre.

 

Hatar allt beroende!

Dööööööööööö!! :O

HAHA nu ska jag fylla hålet i min mage med lite Lindor-choklad och Merci.choklad som jag köpte häromdagen på maxi.. Eftersom jag inte kunde välja en eller ingen :D

Som sagt, beroenden kan gå o dö :]

 

BABAJ :*


Comments

Be glad to write me a comment!

Your name:
Want me to remember your name?

Your E-mail(I won't publish it):

Your blog:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0