Dag 2, staden där jag bor.

Eftersom att jag för tillfället bor på två platser, så skriver jag om två städer!

Olofström

På kartan: I västra blekinge.

Var i staden jag bor: I östra Olofström. Vid Brännaregården och Maxi!

Populära platser: Sjön Halen är en väldigt populär plats, både för turister och ortsbor.

Populära event: Holje marknad hålls årligen i Olofström.

Populära händelser: För ca två år sedan så började en byggnad att brinna. Den brann hela dagen, och många miste sin arbetsplats. De har fortfarande inte byggt något ovanpå, men de har rensat bort bränt trä och lagt nytt cementunderlag på platsen. En annan, och nyare, händelse var när en bostadsvilla började brinna på natten. Jag var på en övernattning två kvarter därifrån. Vi var uppe sent, och fick vid fyra reda på att ett hus varit i lågor i ca en timme. Det var en nivå 15 brand, det högsta larmet. Alla brandbilar från Olofström, Jämshög, Näsum och Karlshamn var där. Dagen efter var huset helt nerbrunnet (bortsett från en kakburk som otroligt nog klarat sig), och ingen skadade sig då huset var tomt över natten.

Mina favoritplatser: Självklart Halen. Det är en vacker plats, dock så kan det bli ett starkt nej om fel personer är där samtidigt som en själv. Jag älskar också Mollies hus. Hon bor nämligen mitt i skogen, det är riktigt fridfullt där. OCH EN MASSA RABARBER!!! Jag gillar också Pingstkyrkan där. En massa roligt folk!

Egna åsikter om staden: Medelsnitts typen som bor där har uppfattningen "jag är bättre än dig," och mycket skitsnack förekommer. Annars gillar jag lilla tysta Olofström!

Mitt betyg på staden, 1-10: 4

Sölvesborg

På kartan: I sydvästra blekinge.

Var i staden jag bor: Vid pingstkyrkan och pizzaboden.

Populära platser: Jag har inte varit så mycket i Sölvesborg, men det är en väldigt vacker stad, och det finns många vackra platser att vara på. Dock inte tågstationen.

Populära event: Sweden Rock Festivalen firas strax utanför Sölvesborg, och Killebom är också en festival (ungefär som holje marknad) och firas gladeligen.

Populära händelser: Som sagt så vet jag inte så värst mycket om Sölvesborgs historia.

Mina favoritplatser: Pingstkyrkan är en av mina favvoplatser (förutom hemma såklart), men även vägen vid glassbåten (speciellt på sommaren!!).

Egna åsikter om staden: Sölvesborg är en vacker stad, och jag är hellre där än i Olofström. Dock så är ordspråket "Det du inte vet om dig själv, det vet alla andra" obligatoriskt om man bor i staden.

Mitt betyg på staden, 1-10: 8


Comments
Commented by: Alexandra

** Alla brandbilar från Olofström, Karlshamn heltid + deltid. Kanske även Kyrkhult och/eller Svängsta som bara är deltid ;)

Svar: Trög Alex, haha :D
Erika

2013-04-01 @ 13:26:20
URL: http://nattstad.se/vivalapanda

Be glad to write me a comment!

Your name:
Want me to remember your name?

Your E-mail(I won't publish it):

Your blog:

Your comment:

Trackback
RSS 2.0